Mon amour - Het grote stokbroodavontuur - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Fleur - WaarBenJij.nu Mon amour - Het grote stokbroodavontuur - Reisverslag uit Lyon, Frankrijk van Fleur - WaarBenJij.nu

Mon amour - Het grote stokbroodavontuur

Door: Fleur Betgem

Blijf op de hoogte en volg Fleur

22 April 2014 | Frankrijk, Lyon

Bonjour, salut, ça va!?

Mag ik jullie voorstellen aan mijn grote liefdes?
Fromage, pain, sauccison et et et... Alors, het eten!
En die kun je hier in overvloede krijgen op de markt, een andere grote liefde van mij.

Sinds dat ik nog een klein Fleurtje was, ging ik al graag naar markten.
De kleuren, de geuren van de producten. Het bulderen van de marktmannen en vrouwen om je te lokken met goede prijzen en kwaliteit. De bijna doorgebogen oude franse opaatjes en omaatjes die met de grootste, gevulde markttas zeulen.

De kaaskraam ruik je meestal al vanaf een afstand, ik koop elke week een andere soort kaas. Ik vergaap me over de tientallen soorten en wil het liefste van alles een hapje. De speciaalste tot nu toe is een soort mozzarella van geit en koemelk, lekker!

Mijn sauccison haal ik bij het enige echte worstenvrouwtje. Het type rode wangetjes, piekerig haar, draagt regenlaarzen en een dik fleecevest. Samen met haar dochter schreeuwt ze nog harder dan de groenteboeren en is overduidelijk trots op de worsten die ze maakt. Het feit dat ik maar een worst wilde, was niet te begrijpen voor haar.

Vervolgens ga ik op zoek naar een baguette. Ik schaam me een beetje om dit te zeggen, maar ik ben een baguette snob geworden. Ik weiger om mijn brood nog bij de supermarkt te halen, het moet van een van mijn favo boulangerie komen of van de markt. (I know...)
Maar het verschil tussen een knapperige korst en dik vol deeg, is een groot verschil met het droge brood uit de schappen!

Tot slot koop ik het liefst een van die schattige kleine, zoete meloentjes, omdat die ideaal zijn voor 1 persoon. En elke keer loop ik weg nog 3 andere dingen... "Weer niet gelukt!"

Met dit alles plof ik in het park, langs de kant van de rivier en eet ik dit over de hele dag alles, ja alles, op.
Zo, buikje gevuld met liefde. Nu kan ik Lyon weer verder ontdekken!

Stokbrodenteller: 19

  • 22 April 2014 - 19:29

    Milou:

    Wat een leven.. ;-) maar ik mis je wel!

  • 22 April 2014 - 19:57

    Sandra:

    Heerlijk :) haha stokbrodenteller waar zou die op uitkomen?
    X

  • 22 April 2014 - 22:38

    Oda:

    Ik weet zeker dat het geen straf is om dit allemaal op te moeten eten en mee te moeten maken, denk dat ik er ook wel aan kan wennen!! Geniet er maar lekker van, je weet nooit wat de dag van morgen brengt.

  • 23 April 2014 - 09:38

    Sabine:

    Wauw Fleur! Dat klinkt echt super!
    Ik zie het al helemaal voor me
    Wat een leventje zeg. heeeeerlijk! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleur

Actief sinds 04 Jan. 2014
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 7834

Voorgaande reizen:

03 September 2015 - 05 Januari 2016

Van A tot Zië

30 Juni 2015 - 20 Augustus 2015

Fleur en het grote stokbroodavontuur 2.0

28 Maart 2014 - 31 Augustus 2014

Vive la France!

16 December 2012 - 30 December 2012

Filipijnen

Landen bezocht: